Tips om uw nieuwe website voor te bereiden
Het is belangrijk om zoveel mogelijk vóór het begin van de bouw uit te werken welke eisen en wensen u heeft voor wat betreft doelgroep, uitstraling, functionaliteit, inhoud, informatiestructuur, mate van zelfbeheer, verwachte groei en vormgeving.
Het uitkristalliseren van de gehele opzet is een proces dat tijd kost. Hoe meer u er dus vantevoren al over heeft nagedacht, hoe efficiënter het uiteindelijke project zal kunnen verlopen. Bovendien is de kans dat u halverwege het traject van inzicht verandert en een groot deel van de tijd en gemaakte kosten verloren gaat aanzienlijk kleiner. Ogenschijnlijk kleine wijzigingen kunnen op technisch gebied grote consequenties hebben. Dit zijn typisch de dingen die de kosten van een website project flink op kunnen jagen. Daar zit u toch niet op te wachten?
Het is natuurlijk ook de taak van de webdesigner om dit proces met u te doorlopen en zoveel mogelijk van uw ideëen te inventariseren en uit te werken. Hij zal met u meedenken, zich zoveel mogelijk verplaatsen in waar u als klant behoefte aan heeft. Hiermee zal het denkproces ook bij u goed op gang komen, en kunt u zich langzamerhand een voorstelling gaan maken: hoe ziet het er straks uit?
Waar kunt u concreet vantevoren over nadenken?
- Heeft u al een website? Schrijf dan eens op wat u daar goed aan vindt, en wat u daar niet goed aan vindt. Wat wilt u op de nieuwe site wel en niet laten terugkomen? Denk hierbij aan functionaliteit (slideshow met foto’s, webshop, artikelenindeling op categorie, etc.), vormgeving, informatiestructuur (op welke manier zijn alle pagina’s gestructureerd? Is er een hiërarchie in aangebracht?), etc.
- Bekijk eens een aantal andere websites (bijvoorbeeld van concurrenten, of bedrijven met vergelijkbare doelgroepen). Hoe doen zij het? Wat spreekt u aan? Wat niet?
- Wie wilt u bereiken met uw website? Klanten? Mogelijke klanten? Leden? Probeer deze ‘individuen’ zo goed mogelijk voor uzelf te omschrijven. Hoe meer u over ze weet, hoe beter u en de webdesigner in staat zullen zijn te bepalen op welke manier u uw informatie het beste kunt aanbieden.
- Heeft u een voorkeur voor bepaalde kleuren die in de website de toon moeten voeren? Bijvoorbeeld de kleuren uit het logo?
- Wat wilt u met uw website uitstralen? Een blog voor zwangere vrouwen zal waarschijnlijk een stuk vrolijker en uitbundiger uitstraling krijgen dan als u een website wilt voor uw uitvaartonderneming. Daarnaast speelt uw persoonlijke smaak wellicht ook een rol (afhankelijk van uw rol in de organisatie). Houdt u van strak, zakelijk design, of een meer frivole vormgeving?
- Wat wilt u met uw website vertellen? Dit is uiteraard sterk afhankelijk van wie u wilt bereiken. Maar ook uw visie en uw missie spelen hierin een grote rol. Een voorbeeld: twee bedrijven bieden hetzelfde type product aan. De één levert dure kwaliteitsproducten, de ander kiest voor een prijsvechters-aanpak. Dit verschil in visie zal zeker een andere vormgeving van de website opleveren!
- Wat is uw budget? Een website is al verkrijgbaar voor een paar honderd euro. Maar dan heb je een standaardformule. Als u op een positieve manier wilt opvallen (en wie wil dat nu niet met zoveel concurrentie?), via Google goed vindbaar wilt zijn en de website af wilt stemmen op uw doelgroep om het rendement te vergroten, is het verstandig uw budget iets ruimer te kiezen, zodat de website veel meer op maat ontworpen kan worden. Een goede en effectieve website betaalt zich terug! Eigenlijk is het net als met bijna alle producten: Als u wat meer tijd en geld investeert, krijgt u er kwaliteit voor terug. Door het gedegen aan te pakken trekt u meer bezoekers, zullen ze vaker terugkeren, en eerder geneigd zijn contact met ú op te nemen, en te stoppen met zoeken naar concurrenten!
Zet zoveel mogelijk van uw ideeën (hoe gek ze ook klinken, het kan de aanleiding vormen tot een geweldig idee!) alvast op papier en neem dit mee naar de eerste bespreking met de webdesigner of vormgever.
Als u het website project met meerdere collega’s gaat starten, laat hen dan over hetzelfde nadenken en hun aantekeningen meenemen. Dit zal ervoor zorgen dat de belangrijkste fase in het project, de brainstorm, zo vruchtbaar mogelijk is. Dit betaalt zich absoluut terug in een beter eindresultaat!