Vier jaar geleden ben ik – na een uitgebreide boekhoudpakket vergelijking – overgestapt van een Excel boekhouding naar een online boekhoudpakket, ClearBooks. ClearBooks, een van origine Engels online boekhoudprogramma, had op dat moment net haar intrede op de Nederlandse Markt gedaan. De verantwoordelijke hiervoor reageerde snel op vragen, en was altijd bereid de tijd te nemen om uit te leggen wat ik niet begreep (en dat was nogal wat :-), zowel qua bediening als boekhoudtechnisch.
Echter, na een jaar of twee bleek dat ClearBooks de Nederlandse markt opgegeven had. De boekhoudsoftware werd alleen nog maar voor de Engelse markt bijgewerkt, steeds meer van de interface werd in het Engels getoond, en de ondersteuning was dus ook alleen nog maar in het Engels. Met mijn Engels is niks mis, maar boekhoudterminologie vind ik in het Nederlands al lastig genoeg!
De afgelopen jaren werd het daardoor steeds lastiger te bedienen, en zelfs mijn accountant begon te klagen dat sommige zaken toch wel erg onhandig waren. Tja, als ik er zelf niet goed uitkwam, en mijn accountant ook niet meer, dan werd het tijd om op zoek te gaan naar iets anders.
Door de ervaring met ClearBooks en de voortschrijdende techniek was mijn lijst requirements inmiddels veranderd:
Niet alle criteria waren hierbij halszaak, maar het zou mooi zijn als ze aan de hele lijst konden voldoen.
In eerste instantie heb ik de volgende pakketten met elkaar vergeleken op de AppWiki en vergelijk-boekhoudprogramma.nl websites:
Een aantal viel hierbij gelijk af, waarbij ik moet aantekenen dat dat niet betekent dat het slechte pakketten zijn. Ze voldeden alleen minder aan mijn criteria dan anderen, en kwamen daardoor niet door de eerste selectie:
De service van Snelstart kreeg het nogal te verduren en er was kritiek op de mate van automatisering. Aangezien dit bij ClearBooks heel goed was geregeld, één van mijn belangrijkste eisen.
Geen bank-koppeling mogelijk.
Het instappakket van Exact was al fors duurder dan de andere pakketten in deze vergelijking. Dat was misschien nog overkomelijk, maar na een telefoontje met de sales desk van Exact was duidelijk dat ik minimaal het Pluspakket nodig had omdat in het Essentials (instap-)pakket geen vaste activa kunnen worden opgevoerd. Exact Plus is ongeveer 3x zo duur als wat ik maximaal per jaar in mijn hoofd had.
Bovendien bood Exact nog geen koppeling met mijn bank, Knab – hoewel dit inmiddels waarschijnlijk wel het geval is.
Geen bank-koppeling mogelijk, en het vormgeven vand de factuur was slechts beperkt mogelijk.
Na de eerste selectieronde besloot ik E-boekhouden serieus te gaan testen. Het voldeed aan alles wat voor mij echt belangrijk was.
De test bestond uit een aantal onderdelen:
Dit proces verliep voorspoedig. Eenvoudig en duidelijk.
Hoewel er behoorlijk wat aan te passen viel, lukte het maar matig om de lay-out die ik al jaren in Excel gebruik, om te zetten in een sjabloon voor E-boekhouden. Ik moet er wel bij zeggen dat ik verwend ben door jarenlang gebruik van HTML en Adobe software, zodat ik gewend ben om alles tamelijk gemakkelijk heel precies te kunnen uitlijnen e.d. Maar goed, dit ging uiteindelijk redelijk.
In eerste instantie vond ik het heel onhandig werken. Het bleek niet mogelijk om bijv. op basis van de relatie automatisch een BTW percentage / Dienst binnen/buiten EU te koppelen, iets dat met ClearBooks heel goed werkt.
Uiteindelijk bleek het vooral even wennen omdat het vanuit een ander perspectief ook vrij goed geautomatiseerd kan worden.
Dit was het belangrijkste onderdeel van de test. In ClearBooks is dit goed geregeld:
Hierin presteerde E-boekhouden m.i. dramatisch slecht. Ik had het gevoel dat ik na jaren gebruik van een PC terug moest naar een telraam. Wat een ramp.
Een klein voorbeeld was het feit dat ik voor elke inkooptransactie handmatig een inkoopfactuur moest aanmaken. In ClearBooks werd die, plus de gekoppelde journaalpost, helemaal automatisch aangemaakt met één klik.
De service desk was adequaat en reageerde vlot op al mijn vragen. Maar het complete gebrek aan automatisering in de verwerking zou betekenen dat ik flink meer tijd aan mijn boekhouding zou moeten besteden. Reden dus om verder te kijken naar andere opties.
Het tweede boekhoudprogramma dat bij nader inzien heel goed leek te voldoen aan mijn eisenpakket, was MoneyMonk. Ik had dit in eerste instantie afgeserveerd omdat je voor het standaardpakket maar 5 vaste activa kan invoeren. Dit is momenteel net voldoende, maar in het verleden was dit soms te weinig geweest. MoneyMonk is het enige pakket dat ik 4 jaar geleden heb getest, en nu weer. Dat zegt misschien ook iets over de kwaliteit.
Met MoneyMonk heb ik dezelfde serie tests uitgevoerd als met E-boekhouden.
Het format wat MoneyMonk hiervoor biedt is CSV. Niet heel flexibel: elk vreemd teken betekent een deels mislukte import, waarbij je niet weet wat er wel en wat er niet geïmporteerd is. Best lastig als je aardig wat klanten over de grens hebt, waar nogal wat diakritische tekens in namen voorkomen. Maar na een paar keer testen en aanpassen, lukte het om de hele lijst foutloos te importeren.
Voor een digibeet zou dit nog best een uitdaging kunnen zijn overigens, je moet wel een beetje raad weten met CSV bestanden. Maar de service desk bleek vriendelijk en rap te reageren, waardoor het uiteindelijk vrij snel was opgelost.
Eigenlijk was dit in E-boekhouden beter geregeld. Het netjes uitlijnen e.d. is in MoneyMonk nog minder goed in elkaar gezet. Ik heb besloten vooralsnog zelf mijn facturen in Excel te blijven maken, en ze, vereenvoudigd, in MoneyMonk in te voeren. Overigens ben ik ook nog niet overtuigd van de meerwaarde facturen binnen een boekhoudsysteem te versturen. Ik ben niet zo van de automatische reminders, dat doe ik liever met wat meer persoonlijke tekst of telefonisch. Bovendien bouw je dan weer ergens anders een mail historie op. Nog een plek om te zoeken/bij te houden/kwijt te raken.
Dit vond ik vrij goed geregeld. Weliswaar kun je niet automatisch aan een relatie een BTW percentage koppelen, maar voor het overige liep het vrij soepel en had ik in ongeveer dezelfde tijd als in ClearBooks een stuk of 50 facturen ingevoerd.
Dit is bij MoneyMonk echt goed geregeld. Je kunt gemakkelijk suggesties aanmaken die dan bij vergelijkbare transacties gebruikt kunnen worden. Al met al heb ik een kwartaal aan transacties lekker vlot kunnen verwerken. Ik schat ongeveer even snel als in ClearBooks, terwijl ik het nu voor het eerst deed.
De toevoeging van de bank-koppeling zal dit allemaal nog een stuk makkelijker gaan maken.
De support van MoneyMonk is ook goed geregeld. Je krijgt automatisch een afspraak aangeboden om wegwijs in het systeem te worden, en op het ticket systeem wordt vlot gereageerd. Prima, mijn keuze is gemaakt!
Na de tegenvaller met E-boekhouden heb ik in eerste instantie een My Finance account aangemaakt, en een MoneyMonk account. Omdat MoneyMonk uiteindelijk goed beviel heb ik My Finance nooit getest.
Er zijn momenteel veel solide online boekhoudpakketten op de markt. Welk pakket het meest geschikt is, hangt vooral van je eigen situatie en voorkeuren af.
Het minst goed geregeld is in mijn ogen toch vooral het factuursjabloon. Dat is gelijk ook niet het meest eenvoudige onderdeel om te maken, maar met HTML als basis of een behoorlijk uit te lijnen (tabellen-)structuur moet je toch een heel eind verder kunnen komen dan wat ik meestal tegenkwam lijkt me. Ik realiseer me dat dit voor velen een vrij onbelangrijk onderdeel is, als vormgever kan ik hier enorm over vallen.
Ikzelf had beter vier jaar geleden direct voor MoneyMonk kunnen kiezen, dan had ik me dit traject een tweede keer waarschijnlijk kunnen besparen. Het was weer aardig wat werk en leverde de nodige frustratie op, maar het lijkt erop dat ik in het vervolg gemakkelijker, sneller en eenvoudiger mijn boekhouding zal kunnen bijhouden. En hopelijk ook sluitender zonder dat mijn accountant het weer moet nakijken 🙂
Inmiddels heb ik MoneyMonk een half jaar in gebruik. Nu ik helemaal aan het systeem gewend ben, ben ik helemaal overtuigd. Het werkt lekker vlot, ik heb mijn kwartaaladministratie er uren sneller doorheen dan in het verleden met ClearBooks (facturen aanmaken, betaalverkeer verwerken, etc). Support reageert over het algemeen snel en adequaat (inmiddels overigens eigenlijk niet meer nodig).
Een paar klein nadelen:
Er maar eens een feature request ticket aan gewaagd!
This post was last modified on 27/01/2020 15:17
Website en logo ontwerp voor Kookstudio Aalsmeer - voor uw kookclub, kookfeest of bedrijfsuitje in…
Website en logo ontwerp voor Kookstudio Aalsmeer - voor uw kookclub, kookfeest of bedrijfsuitje in…
Website en logo ontwerp voor Kookstudio Aalsmeer - voor uw kookclub, kookfeest of bedrijfsuitje in…
Website en logo ontwerp voor Kookstudio Aalsmeer - voor uw kookclub, kookfeest of bedrijfsuitje in…
Website en logo ontwerp voor Kookstudio Aalsmeer - voor uw kookclub, kookfeest of bedrijfsuitje in…
Building your WordPress website efficiently using the 10 tips I documented after years of experience.…
View Comments
Bedankt voor de vergelijking Boris!
Graag gedaan, ik hoop dat je er iets aan hebt gehad!